kan je iemand bij de politie aangeven als je gepest word?

niet dat ik het zelf wil maar ik vraag het me af.
ik keek net een filmpje over een meisje dat gepest werd op school omdat ze spaans sprak (belachelijk)
en toen vroeg ik me af wat je eraan kan doen aangezien scholen het probleem vaak pas serieus nemen als het echt uit de hand loopt.

Toegevoegd na 36 seconden:
de vraag is dus of je de pester bij de polietie aankan geven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (4)

Op mijn school namen ze pesten erg serieus op. Je moest een heel formulier invullen over wat ze precies deden en die mensen werden op het matje geroepen. Als je je onveilig voelt stap dan eerst naar de leraren. Je kan daarna nog altijd naar de politie aangifte doen dat je, je bedreigt/geïntimeerd voelt op school en dat er naar jouw idee niets aan wordt gedaan op school en dat je, je dus niet veilig meer voelt. Terwijl school dat wel hoort te zijn.

Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit verschil natuurlijk per school. Maar de politie kan pas echt iets doen als het bewezen kan worden. Bijvoorbeeld als er geslagen/geschopt is en er is een getuige, of als je bedreigingen kan bewijzen. Natuurlijk maakt het bij meeste pesters al wel hele duidelijk waar ze mee bezig zijn als de politie alleen al vragen gaat stellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
aanhouden op verdenking van sommige delicten mag ook, maar de vraag is of ze dat willen doen. en bij welke dilicten wel en welke niet is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Zucht* Op de lagere school deden ze niet veel als je gepest werd. Dan zeiden ze wel 'Ja breng die pester dan eens hier'. En dan zeiden ze gewoon 'Ga tegen de muur staan!' Later ging het pesten dan gewoon door. En soms zelfs deden ze gewoon niks -_-'als we iets grappigs
zeiden... 'GA NAAR MENEER DIRECTEUR!!' En dan kwam hij amper -_-" AARG PESTEN IS ZO.... ZO.... VRESELIJK!!!!!!
(En ja, soms wou ik het tegen de politie zeggen.)
Maar dat kan het stond in de krant dat er een VOLWASSEN MAN gepest werd op zijn werk, door zijn collega's....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gepest wordt is de eerste gang naar de directie van de school. Die kan er wellicht wat mee doen.
Maar jij vraagt of je bij de politie aangifte kan doen.
Het antwoord is nee. Bij "eenvoudig" pesten is er geen levenbedreigende situatie. De politie doet er niets mee.
Dan zouden ze trouwens wel aan de gang kunnen blijven, maar dat terzijde.
Zelfs bij ernstige bedreigingen kunnen ze niet altijd iets doen.
Pas bij een van de onderstaande delicten komen ze in actie:

Bij openlijk geweld met verenigde krachten tegen personen of goederen
geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen
enig misdrijf waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht
verkrachting
feitelijke aanranding der eerbaarheid
enig misdrijf tegen het leven gericht
gijzeling
zware mishandeling
brandstichting, wordt gestraft met een gevangenisstraf van twee jaren of ....etc

Er moet dus heel wat aan de hand zijn wil aangifte zinvol zijn!

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/3689-bedreiging-nader-bekeken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus ze mogen eigenlijk pas iets doen nadat de persoon half getraumatiseerd is.
die voorbeelden zouden juist voorkomen moeten worden vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, of in elkaargeslagen is.
En ik ben het met je eens, dat dat soms heel ver gaat.
Maar pesten gaat meestal niet zover, hoewel het zeer ernstig kan zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, ik ben wel eens in elkaar geslagen en bedreigd met een mes door dezelfde persoon. het begon met dat hij zij dat ie me dood zou slaan enzo.
en toen hij expres mn jas kapot had gemaakt ging ik naar de directeur en die zei 'ach, het valt wel mee en ik weet dat jij ook niet de braafste bent' ik zal nooit iemand pesten omdat ik weet hoe erg t kan zijn :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige gevallen van pesten zijn inderdaad heel ernstig, zoals jij hebt meegemaakt. De reactie van de directeur vind ik erg slap en beneden pijl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na, ik zit er niet echt mee. ik weet dat ik beter zal eindigen dan hij.
hij is nu al wiet verslaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wow Bessie heeft het bij het juiste eind.
Er moet sprake zijn van een strafbaar feit waartegen de politie kan optreden. Dat jij in elkaar geslagen bent en bent bedreigd met een mes, daar kan je absoluut aangifte van doen.
Maar "eenvoudige" pesterijen, daar is niets aan te doen.
Ook sommige bedreigingen niet. Bv "Ik kom jou nog wel eens tegen" komt heel bedreigend over maar kan je strafrechtelijk niets mee. Een bedreiging is pas strafbaar als er gedreigd wordt met een misdrijf tegen het leven gericht. Als de bedreiger had gezegd: "Ik kom jou nog wel eens tegen en dan steek ik je neer" Dan heb je wel een strafbare bedreiging. Het is moeilijk hoor. En wat je al zegt: Jij zal zeker beter eindigen. Weet ik zeker. Maar als antwoord het Bessie echt het duidelijkst verwoord wat er tegen te doen is en vooral wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij zegt dagelijks dat hij me gaat doodslaan of gaat neersteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje Wow, dat is heftig! En het doet je niks?? Dank je T74!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst vond.ik het wel echt heel erg omdat hij en zijn groepje me bij alles afkraakten.
daardoor werd ik onzeker en dat zag je ook terug in mijn cijfers voor dans toneel en muziek, dat zijn toch wel vakken waarbij je iets moet durven en door die groep durfde ik dat niet.
maar eigenlijk zijn hij en zijn groepje heel erg zielig.
ze vinden zichzelf zo volwassen, maar ik vind er niks volwassen aan om alleen maar over andere te roddelen, als je zo volwassen bent respecteer je anderen. maar ik heb nu vakantie en die jongen is blijven zitten en 1 van de meisjes uit dat groepje gaat naar een andere klas omdat ze een hoger niveau gaat doen.
dan blijben er nog 2 meisjes over uit het groepje, die 2 zijn niet echt hele goeie vriendinnen. de 1 durf niks te zeggen zonder haar vriendinnen en de ander is zelf vroeger heel erg gepest dus die doet alleen maar stoer. ik heb nog nooit zoveel ellende meegemaakt in een jaar, er is nog veel meer gebeurt dan dit.
maar toch was dit het beste schooljaar ooit.
doordat ik vaker ja ben.gaan zeggen op dingen heb ik nu zoveel geweldige vrienden.
bijvoorbeeld dat een meisje op een zaterdag vroeg of we samen naar de bios zouden gaan normaal zou ik uit angst nee zeggen.maar voor de verandering zei ik ja. dankzij haar heb ik nu echt geweldige vrienden. maar ok ik denk niet dat je echt geintresseert bent in mn hele.levensverhaal xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pesten is heel erg onvolwassen! En kinderachtig! Een manier om jezelf beter te voelen, en "de bink" te zijn in een groep.
Ik hoop dat het volgend schooljaar stukken beter gaat nu de belangrijkste pesters uit beeld raken.
Het klinkt tegenstrijdig dat je een beroerd schooljaar heb gehad, maar dat het ook je beste jaar was, maar ik begrijp dat dat laatst komt omdat je nu vrienden hebt. En dat is heel belangrijk.
Je vraag kwam niet alleen voort uit het filmpje wat je zag he? Ga je vanavond naar de bios? veel plezier! (en dank voor je verhaal!)